“Noćne veštice”: Izvršile 30.000 bombaških napada na položaje nemačke vojske tokom Drugog svetskog rata

Imale su samo kartu, kompas, štoperice, svetiljke i olovke. Ipak, one su uspešno izvršile 30.000 bombaških napada i na položaje nemačke vojske, tokom četiri godine Drugog svetskog rata

Nemci su se toliko divili veštini Noćnih veštica da su širili glasine o tome da je sovjetska vlada eksperimentalnom medicinom pojačala vid žena, kako bi im dala neku vrstu mačjeg noćnog vida. Noćne veštice su svoje avione ukrašavale cvećem, da bi potom na smrt plašile naciste.

Tanja Makarova, Vera Belik, Polina Gelman, Jekaterina Rjabova, Jevdokija Nikulina i Nadežda Popova samo su neke od 23 žene pilota heroina Sovjetskog Saveza iz Drugog svetskog rata. One nisu imale radar, mitraljeze, radio ni padobrane.

Imale su samo kartu, kompas, štoperice, svetiljke i olovke. Ipak, one su uspešno izvršile 30.000 bombaških napada i na položaje nemačke vojske, tokom četiri godine Drugog svetskog rata, izbacile više od 23.000 tona bombi.

Noćne veštice su nastale kao direktna posledica toga što su žene u Sovjetskom Savezu želele da budu aktivno uključene u ratne napore. Mnoge sovjetske žene bile su umorne od pomoćnih uloga u ratu i htele su da se bore na prvim linijama fronta.

Od samog početka rata, pukovnica Marina Raskova, pilotkinja poznata kao “sovjetska Amelija Earhart”, počela je da prima pisma od žena koje su želele da budu uključene u borbu. Raskova je zamolila Josipa Visarionoviča Staljina da organizuje obuku ženskih pilota koje će se boriti protiv Nemaca.

U oktobru 1941. godine, Staljin joj je udovoljio i naredio da se uspostave tri ženske vazduhoplovne jedinice. Sovjetski Savez je time postao prva zemlja koja je dopustila ženama da upravljaju borbenim avionima.

Jedina vazduhoplovna jedinica sastavljena isključivo od žena bio je 588. puk lake noćne bombarderske avijacije, poznat kao “Noćne veštice”.

Avion Polikarpov Po-2, dvosed sa otvorenim kokpitom, nije pružao nikakvu zaštitu. Zato su noću pilotkinje morale da stisnu zube i podnesu temperature ispod nule i opasnost od smrzavanja. Tokom oštrih sovjetskih zima, samo dodirivanje zaleđenog aviona nosilo je sa sobom rizik da se koža odmah “pocepa”.

Deposhitephotos

Avioni su bili mali i mogli su da nose samo dve bombe odjednom. Noćne veštice su zato morale da lete u više misija, u proseku osam, tokom jedne noći. Nadežda Popova, legendarna komandantkinja odreda koji je leteo u 852 misije, jednom je sa uspehom izvela 18 misija tokom jedne noći.

Međutim, ti avioni su imali nekoliko praktičnih prednosti. Značajna je bila ta što je, zbog primitivne konstrukcije, Noćne veštice bilo teško uočiti na radaru. A kada bi pilotkinja svoj avion približila meti, ugasila bi motor i kliznula prema svom cilju.

Brzina njihovog kretanja bila je toliko spora da su avioni leteli polovinom brzine pada padobranom. Način na koji su pilotkinje koristile svoju tehniku ‘klizanja’ nemačke vojnike je podsećao na veštičiji let na metli, pa su zato svoje tajne napadače prozvali – Noćne veštice.

Nemci su ih se toliko plašili da su noću odbijali da pale cigarete kako se ne bi otkrili Noćnim vešticama. A kada je komanda 588. puka čula za nadimak koji im je neprijatelj nadenuo, sa ponosom ga je prihvatila.

Nemci su se toliko divili veštini Noćnih veštica da su širili glasine o tome da je sovjetska vlada eksperimentalnom medicinom pojačala vid tih žena kako bi im dala neku vrstu mačjega noćnog vida.

Nemačka vojska je na uspehe Noćnih veštica odgovorila naredbom da se svakom vojniku koji bi uspeo da pogodi jednu od Noćnih veštica automatski dodeli prestižna medalja – Gvozeni krst.

Tokom rata, Noćne veštice su izgubile 32 ratne drugarice, među kojima i pukovnicu Marinu Raskovu. Kada je poginula, odata joj je počast prvom državnom sahranom za vreme Drugog svetskog rata. Njen pepeo je pokopan u Kremlju.

Nadežda Popova i još 22 njene ratne drugarice nagrađane su prestižnim odlikovanjem heroja Sovjetskog Saveza.

Izvor: Novosti

Novinar

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Next Post

Bivši ministar Vujović predao Elektroprivredu Srbije Svetskoj banci?

ned maj 12 , 2019
Dušan Vujović, bivši ministar finansija, svojim potpisom, samo mesec dana pre odlaska sa funkcije, stavio je Elektroprivredu Srbije pod patronat Svetske banke, čiji kadrovi odlučuju o poslovnoj politici ove kompanije, […]

Klikom na reklamu donirate rad sajta Novinar.rs. Hvala.

Tabloid – N

Novinar.rs

Pratite nas na Fejsbuku!


This will close in 15 seconds